Klachtenregeling

De medewerkers van Inzicht Twente zetten zich dagelijks in om goede hulp te verlenen. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de ontvangen hulp. Als dat het geval is dan horen we dat natuurlijk graag.
Indien je niet tevreden bent bespreek dit dan eerst met de betrokken hulpverlener(s). Vaak komen jullie er samen uit. Lukt dit echter niet en ben je nog steeds niet tevreden dan kan je contact opnemen met het de directie van Inzicht Twente te bereiken op het nummer: 085 004 1641
Alle cliënten van Inzicht Twente hebben daarnaast recht op een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon (Jeugdstem). Daarnaast is het mogelijk om een klacht in te dienen bij het klachtenportaal Zorg.

Jeugdstem – Vertrouwenspersonen AKJ

Ieder kind, elke jongere en elke (pleeg)- ouder die te maken heeft met jeugdzorg kan ons inschakelen. Soms verblijven de kinderen en jongeren niet thuis maar in een (open of gesloten) jeugdzorginstelling, pleeggezin of gezinshuis. Onze vertrouwenspersonen gaan met vaste regelmaat op bezoek in deze instellingen. Zo zijn zij zichtbaar en direct benaderbaar voor jongeren die dan meteen vragen kunnen stellen of klachten bespreken met hun vaste vertrouwenspersoon.

Ook jongeren die ambulante behandeling ontvangen kunnen een beroep op ons doen. De vertrouwenspersonen zijn beschikbaar voor cliënten van Centra voor Jeugd & Gezin, jeugd- en wijkteams, instellingen die de jeugdzorg uitvoeren, organisaties voor jeugdbescherming, de jeugdreclassering, de Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis.

Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?    

Heb jij te maken met de jeugdzorg? Dan is het goed om te weten dat je altijd kunt praten met een van onze vertrouwenspersonen. Een vertrouwenspersoon is iemand waarmee kinderen, jongeren, ouders of pleegouders in vertrouwen iets kunnen bespreken. Dus zonder dat een ander te horen krijgt wat er is besproken.

Een vertrouwenspersoon kan informatie geven over hoe de jeugdzorg in elkaar zit, wat je kunt verwachten, wat je rechten zijn, hoe je een gesprek op gang kunt brengen als iets je dwarszit en hoe je een klacht kunt indienen. Daarbij geldt altijd: jij bepaalt wat er gebeurt. Het enige dat de vertrouwenspersoon doet is jou zo goed mogelijk adviseren en ondersteunen.

Zo bereik je Jeugdstem

Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning.

  • Telefoon: 088 555 1000. Je kunt ons gratis bellen op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur.
  • Via de online chat op de website van Jeugdstem ( Jeugdstem is er voor jou: laat je horen). De chat is doorgaans geopend van maandag t/m donderdag van 16:00-20:00 uur en op vrijdag van 15:00-17:00 uur.

Klachtenportaal Zorg

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.
Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten